Header Ads

'Dosa' Paling Besar Di Airport, Bila Korang Rajin Sangat Nak Tolong Bawa Barang Orang Lain


Yang selalu naik flight mesti biasa dengar kes orang minta tolong bawakan barang. Kononnya beg berat lebih 7kg lah, nak pas barang kat anak lah. Macam-macam alasan ada. Tapi bila korang dalam situasi macam ni tolonglah jangan baik hati nak tolong sangat sebabnya nanti tak memasal korang yang menagis, silap hari bulan boleh kena penjara.

Terbaru ni sorang wanita berkongsi pengalaman ketika di KLIA2. Wanita ini memberitahu anaknya dihampiri oleh seorang individu yang tidak dikenali kerap meminta bantuan anaknya.


Sekarang musim orang bercuti, ada yang holiday kat dalam Malaysia saja dan ada yang kat oversea. 

Saya cuma ingin kongsikan satu peristiwa sewaktu di KLIA 2 ketika itu saya bersama anak perempuan saya, kami berdua berlegar2 sementara masuk ke balai pelepasan. Mungkin perkongsian ini boleh menjadi peringatan kepada orang lain supaya sentiasa berhati2 daripada menjadi mangsa orang jahat yang sentiasa mencari mangsa .

Sedang kami berdua berjalan santai, jarak kami berdua kira2 beberapa meter anak perempuan saya di hadapan. Tiba2 seorang wanita dalam usia 30an menegur anak saya dengan ramah. Dia nak minta tolong katanya. Di tangannya ada satu beg kertas nampak berisi dua bungkus milo besar, katanya dia beli untuk anaknya, konon dia nak balik Indon. Gaya cakap pun orang sana.

Anak saya bersangka baik angguk tanda setuju tolong. Tolong pegang barangnya sehingga melepasi pemeriksaan imegresen. Konon katanya barangnya melebihi berat 7kg jadi maksudnya nak tumpang lah orang lain.

Bila saya hampiri wanita itu konon cuba terangkan dan minta tolong sekali lagi. Saya pun hairan juga, nampak tak ada pun beg lain bersamanya sampai lebih 7kg. selain beg kertas tu jer!

Saya cakap dengan tegas, awak bawa sendiri barang awak, awak ada dua pilihan saja, bayar lebih atau buang jer 'milo' tu. Saya tarik tangan anak saya dan ingatkan supaya jangan percaya pada sesiapa pun di airport kalau ada yang minta tolong simpan, bawa, barang mereka. 


Teringat kes yang pernah dilalui oleh seorang rakan saya beberapa tahun lalu. Dia masuk tandas cuma 8 minit, bila keluar anak perempuannya yang berusia 7 tahun sedang bermain patung beruang diberi pinjam salah seorang wanita di sebelahnya ketika sama2 nak naik flight di KLIA. 

Kerana bersangka baik dia membiarkan anak kecilnya itu bawa anak patung itu sehingga tiba pemeriksaan imegresen....igauan ngeri pun berlaku. 

Ada dadah dalam patung itu, dan wanita yang bertanggung jawab berkenaan hilang entah ke mana. Beliau di tahan, di bawa ke bilik pemeriksaan disiasat sampai pagi kena tanya macam2. 

Dipendekkan cerita masuk mahkamah atas tuduhan memiliki dadah sekian2 banyak. Nasib baik lepas disebabkan campur tangan orang tertentu. Tapi kes selesai dengan bayar denda yang boleh tahan banyak , kalau tak tali gantung lah jawabnya.

Berhati-hati, jangan jadi seperti pelanduk yang sering kali melupakan jerat. Kalau dah terkena, Allah saja yang tahu silap2 tak pasal masuk lokap hanya kerana sikap cuai ! Jangan sampai suka bertukar duka, tawa berganti air mata.Musuh mana ada hati budi ya!

Ingat, jangan memandai2 tolong bawa barang orang, jangan baik tak bertempat, jangan mudah percaya, jangan seronok sangat jumpa yang ramah tak dikenali. Simpan sedikit prasangka tu, kadang2 perlu juga dalam suasana masyarakat sekarang!.

Ingat ye buat anda yang nak travel tu. Pastikan korang tak terlalu baik nak tolong orang. Nanti diri sendiri yang terkena. Jangan musnahkan percutian yang korang dah rancang. Lagi satu tolong jaga barang peribadi korang, jangan nak tinggalkan beg merata kalau tak ada orang jaga.

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.