Header Ads

"Kalau nampak 'benda' dekat tepi jalan jangan terus baca ayat Kursi, sebaliknya.."


Sering kita dengar seseorang itu akan membaca ayat Kursi apabila ternampak atau diganggu oleh makhluk halus. Malah membaca ayat Kursi mempunyai banyak kelebihan, termasuklah menjauhkan seseorang daripada terkena gangguan syaitan dan jin.

Menurut mStar, lain pula ceritanya dengan 'teori' dan pendapat yang dikongsi seorang pengamal perubatan Islam, Muhamad Firdaus Tokimin, 32. Sebuah video yang dimuat naik oleh pengasas Pusat Rawatan Islam Nur Rahman itu tular di Facebook sejak ia dimuat naik pada Jumaat lalu.


Muhamad Firdaus yang mempunyai pengalaman selama tujuh tahun dalam bidang rawatan Islam menasihatkan orang ramai supaya tidak membaca sebarang ayat, khususnya ayat Kursi jika mereka hanya ternampak makhluk itu kerana dikhuatiri gangguan yang lebih buruk akan berlaku, seterusnya memudaratkan diri.

"Kalau benda itu (makhluk halus) hantaran orang (sihir) bermakna dia ada tugasan. Kita baca ayat Kursi sebab kita takut, kalau dia panas, dia akan tuju (mendekati) kita... kita akan jatuh sakit. Kan dah banyak kali berlaku dalam masyarakat kita, balik rumah je, dia jatuh sakit," 


Bapa kepada dua cahaya mata itu menyarankan mereka yang berdepan dengan gangguan ketika memandu misalnya, supaya meneruskan perjalanan ke kawasan selamat dan berhenti menunaikan solat sebelum membaca ayat Kursi.

Tambahnya lagi, dalam situasi tersebut, ayat Kursi tidak dibaca ketika makhluk itu dilihat berada di tepi jalan, namun sekiranya pemandu atau penumpangnya diserang, barulah ayat tersebut boleh dibaca untuk melindungi diri.

"Jangan pandai-pandai (baca) sebab ia akan menyebabkan makhluk itu panas, dia ibarat diganggu dan akan menyerang balik. Kalau dia tu jin sihir yang dihantar untuk menyerang orang lain, kebetulan anda lalu, kalau dia bawa santau, anda yang terkena santau." 

Menurut Muhamad Firdaus, video penstriman langsung berkenaan dimuat naik bagi memberi kesedaran kepada orang ramai untuk memahami kaedah mengawal keadaan apabila berdepan situasi seperti itu.

Ketika video tersebut dirakamkan, Muhamad Firdaus berhenti sebentar di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Genting Sempah semasa dalam perjalanan untuk ke majlis pertunangan adiknya di Maran, Pahang.


Katanya, dia dan beberapa rakannya berpengalaman melihat penampakan jin yang menyerupai pontianak di lebuh raya bertentangan dengan R&R tersebut pada hujung tahun lalu.

"Jin tu tak kacau kami pun, kami ternampak 'dia' di situ ketika singgah makan pada pukul 2 pagi. Mungkin secara kebetulan masa penampakan tu keluar, dilihat oleh kami. Ada kiraan tempoh tertentu yang manusia boleh nampak makhluk halus ni," dakwanya.

Haishh memang seramkan kalau keluar memalam sekali ada penampakkan pulak. Boleh potong mood sekejap kan. Diharapkan perkongsian ini dapat bagi korang hint lah sikit, kalau nampak benda memalam balik terus cuci kaki dan ambil wuduk dulu.

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.